Magyarok Forrása
Az E-kereskedelem
Cégnév: Taizen Kft.
Postai cĂm: 1119 Budapest, Etele Ăşt 26 4/37
E-mail: taizenkft@gmail.com
CĂ©gbĂrĂłság/cĂ©gjegyzĂ©kszám: Cg.01-09-925813
Adószám: 14914418-2-43
Bankszámlaszám: 10700536-49497306-51100005 (CIB)
Az e-kereskedelmi törvény
2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint
az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről
az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs
társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről Az Országgyűlés az
elektronikus kereskedelem fejlődése és ez által a gazdasági fejlődés
elĹ‘mozdĂtása, valamint az informáciĂłs társadalommal összefĂĽggĹ‘ szolgáltatások
rĂ©vĂ©n a magyar gazdaság nemzetközi versenykĂ©pessĂ©gĂ©nek javĂtása, továbbá az
elektronikus kereskedelmi kapcsolatokban a fogyasztók jogainak védelme érdekében
az európai uniós jogszabályokkal összhangban az alábbi törvényt alkotja: A
törvény hatálya 1.§ (1) E törvény rendelkezéseit kell alkalmazni: a. a Magyar
Köztársaság területéről nyújtott , valamint a Magyar Köztársaság területére
irányuló információs társadalommal összefüggő szolgáltatásra; b. az a) pontban
meghatározott szolgáltatás tekintetében igénybevevőnek illetve szolgáltatónak
minősülő természetes, illetve jogi személyre vagy jogi személyiség nélküli
szervezetre.
(2) Az (1) bekezdés a) pontjának második fordulata nem terjed ki az Európai Unió
tagállamainak területéről nyújtott információs társadalommal összefüggő
szolgáltatásra.
(3) E törvĂ©ny hatálya nem terjed ki a bĂrĂłsági, illetĹ‘leg egyĂ©b hatĂłsági
eljárásban nyújtott és felhasznált információs társadalommal összefüggő
szolgáltatásra és nem érinti a személyes adatok védelmére vonatkozó jogszabályok
alkalmazását.
(4) E törvĂ©ny hatálya nem terjed ki az elektronikus levĂ©lcĂm fenntartására Ă©s az
elektronikus magánlevelezésre.
Értelmező rendelkezések
2. §
E törvény alkalmazásában: a. Elektronikus kereskedelmi szolgáltatás: olyan
információs társadalommal összefüggő szolgáltatás, amelynek célja áruk,
illetĹ‘leg szolgáltatások ĂĽzletszerű Ă©rtĂ©kesĂtĂ©se, beszerzĂ©se, cserĂ©je; b.
Elektronikus út: elektronikus adatfeldolgozást, -tárolást, illetőleg
-továbbĂtást vĂ©gzĹ‘ vezetĂ©kes, rádiĂłtechnikai, optikai vagy más elektromágneses
eszközök alkalmazása; c. Európai Unió tagállamainak területéről nyújtott
szolgáltatás: az Európai Unió bármely tagállamának területén lévő székhelyén,
telephelyén vagy lakóhelyén az adott információs társadalommal összefüggő
szolgáltatással kapcsolatos tényleges tevékenységet végző szolgáltató által
nyújtott információs társadalommal összefüggő szolgáltatás; d. Igénybevevő: az a
természetes, illetve jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet,
aki/amely információs társadalommal összefüggő szolgáltatást vesz igénybe; e.
InformáciĂł: bármely, elektronikus Ăşton feldolgozhatĂł, tárolhatĂł, továbbĂthatĂł
adat, jel, kép tekintet nélkül arra, hogy az annak tartalma jogi védelemben
részesül-e; f. Információs társadalommal összefüggő szolgáltatás: elektronikus
úton, távollevők részére, ellenszolgáltatás fejében nyújtott szolgáltatás,
amelynek igénybe vételét a szolgáltatás igénybevevője egyedileg kezdeményezi,
továbbá mindazon ellenszolgáltatás nélkül, elektronikus úton, távollevők
részére, az igénybevevő egyedi kezdeményezésére nyújtott szolgáltatások, amelyek
a szolgáltató, illetve az igénybevevő részéről nem az Alkotmány által
biztosĂtott vĂ©lemĂ©nyszabadság gyakorlásának körĂ©be tartoznaik; g. Magyar
Köztársaság területére irányuló szolgáltatás: minden olyan szolgáltatás, melyről
a használt nyelv, a pĂ©nznem Ă©s egyĂ©b körĂĽlmĂ©nyek alapján valĂłszĂnűsĂthetĹ‘, hogy
magyarországi igĂ©nybevevĹ‘k számára kĂvánják elĂ©rhetĹ‘vĂ© tenni; h. Magyar
Köztársaság területéről nyújtott szolgáltatás: a Magyar Köztársaság területén
lévő székhelyén, telephelyén vagy lakóhelyén az adott információs társadalommal
összefüggő szolgáltatással kapcsolatos tényleges tevékenységet végző szolgáltató
által nyújtott információs társadalommal összefüggő szolgáltatás; i.
Szolgáltató: az információs társadalommal összefüggő szolgáltatást nyújtó
természetes illetve jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet.
Az előzetes engedélyezést kizáró elv
3. §
(1) Információs társadalommal összefüggő szolgáltatást bármely természetes,
illetve jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet végezhet.
(2) Az (1) bekezdés nem érinti az információs társadalommal összefüggő
szolgáltatást kĂ©pezĹ‘ tevĂ©kenysĂ©gre egyĂ©bkĂ©nt jogszabály által elĹ‘Ărt minĹ‘sĂtĂ©si,
kĂ©pesĂtĂ©si, engedĂ©lyezĂ©si vagy bejelentĂ©si kötelezettsĂ©get.
Az információs társadalommal összefüggő szolgáltatással kapcsolatos
adatszolgáltatás
4. §
(1) A szolgáltató köteles elektronikus úton közvetlenül és folyamatosan, könnyen
hozzáférhető módon magyar nyelven közzétenni legalább az alábbi adatokat:
a. a szolgáltató nevét, amennyiben a szolgáltató nem természetes személy, a
kĂ©pviselĹ‘jĂ©nek nevĂ©t is; b. a szolgáltatĂł lakcĂmĂ©t, szĂ©khelyĂ©t, telephelyĂ©t; c.
a szolgáltató elérhetőségeit, különösen az igénybevevőkkel való
kapcsolattartásra szolgálĂł, rendszeresen használt elektronikus levelezĂ©si cĂmĂ©t;
d. amennyiben a szolgáltató tevékenységének végzéséhez jogszabály
nyilvántartásba vĂ©teli kötelezettsĂ©get Ăr elĹ‘, a szolgáltatĂłt nyilvántartásba
vevő hatóság megnevezését és a szolgáltató nyilvántartásba vételi számát; e.
amennyiben a szolgáltató tevékenysége jogszabály alapján engedélyköteles, ezt a
tényt a jogszabály megjelölésével, a felügyeleti hatóság megnevezésével és
elérhetőségével; valamint a felügyeleti hatóság engedélyének számával; f.
amennyiben tevĂ©kenysĂ©gĂ©re szakmai vagy etikai elĹ‘Ărások irányadĂłak, az azokra
való hivatkozást elérhetőségük megjelölésével; g. a szolgáltató adószámát; h.
amennyiben a szolgáltató valamely - az adott szolgáltatással összefüggő -
szakmai kamara tagja, annak megnevezését; i. amennyiben természetes személy
szolgáltató vagy a szolgáltató szervezet tagja vagy vezetője - az adott
szolgáltatással összefüggően - ilyennel rendelkezik, tudományos vagy szakmai
fokozatát Ă©s megszerzĂ©sĂ©nek helyĂ©t, j. amennyiben a szolgáltatĂł minĹ‘sĂtĂ©sĂ©t vagy
akkreditáciĂłját törvĂ©ny Ărja elĹ‘, a minĹ‘sĂtĹ‘ illetve akkreditálĂł okirat adatait,
elérhetőségét; k. az adott szolgáltatáshoz kapcsolódóan a fogyasztóvédelemről
szóló 1997. évi CLV. törvény 8. §-nak megfelelő tájékoztatást.
(2) Az információs társadalommal összefüggő szolgáltatás ellenértékhez kötését
Ă©s ellenĂ©rtĂ©kĂ©t, valamint az ellenĂ©rtĂ©k teljesĂtĂ©sĂ©nek mĂłdját a szolgáltatĂł
köteles elektronikus úton közvetlenül és folyamatosan hozzáférhetővé tenni oly
módon, hogy a tájékoztatás tartalma egyértelmű és közérthető legyen. Különösen
tájékoztatni kell az igénybevevőt arról, hogy az ellenérték tartalmazza-e a
szolgáltatást terhelő közterheket, illetve az igénybevevőhöz történő eljuttatás
minden költségét.
(3) A szolgáltató köteles általános tájékoztatást adni az alkalmazott
információs rendszerek biztonsági fokáról, a felhasználó számára kockázatot
jelentő tényezőkről és az általa megteendő óvintézkedésekről.
5. §
(1) Az elektronikus úton történő szerződéskötésre vonatkozó ajánlat elküldését
megelőzően a szolgáltató köteles az információs társadalommal összefüggő
szolgáltatásra vonatkozó általános szerződési feltételeket oly módon
hozzáférhetővé tenni, amely lehetővé teszi az igénybevevő számára, hogy tárolja
Ă©s elĹ‘hĂvja azokat.
(2) A szolgáltató az (1) bekezdésben, a 4. §-ban, valamint egyéb jogszabályban
elĹ‘Ărt tájĂ©koztatási kötelezettsĂ©gĂ©n tĂşlmenĹ‘en az igĂ©nybevevĹ‘ ajánlatának
elküldését megelőzően köteles egyértelműen tájékoztatni az igénybevevőt:
a. azokról a technikai lépésekről, amelyeket a szerződés elektronikus úton való
megkötĂ©sĂ©hez meg kell tenni; b. arrĂłl, hogy a megkötendĹ‘ szerzĹ‘dĂ©s Ărásba
foglalt szerződésnek minősül-e, a szolgáltató iktatja-e a szerződést, illetve,
hogy az iktatott szerződés utóbb hozzáférhető lesz-e; c. az adatbeviteli
hibáknak a szerzĹ‘dĂ©ses nyilatkozat elkĂĽldĂ©sĂ©t megelĹ‘zĹ‘en törtĂ©nĹ‘ azonosĂtásához
Ă©s kijavĂtásához biztosĂtott eszközökrĹ‘l; d. a szerzĹ‘dĂ©s megkötĂ©sĂ©nek, valamint
a szerződésnek a nyelvéről; e. arról a - szolgáltatási tevékenységére vonatkozó
- magatartási kódexről, amelynek az adott szolgáltatás tekintetében aláveti
magát, amennyiben van ilyen; továbbá arról, hogy ez a magatartási kódex
elektronikus úton hol hozzáférhető.
(3) A szolgáltató és a fogyasztónak nem minősülő igénybevevő közötti
szerződéskötés során a felek kölcsönös megállapodással eltérhetnek a (2)
bekezdés rendelkezéseitől.
6. §
(1) A szolgáltató köteles megfelelő, hatékony és hozzáférhető technikai
eszközökkel biztosĂtani, hogy az igĂ©nybevevĹ‘ az adatbeviteli hibák azonosĂtását
Ă©s kijavĂtását ajánlatának elektronikus Ăşton valĂł elkĂĽldĂ©se elĹ‘tt el tudja
végezni. Ilyen eszköz hiányában az igénybevevő nyilatkozata nem minősül
ajánlatnak.
(2) A szolgáltató köteles az igénybevevő ajánlatának megérkezését az igénybevevő
felé elektronikus úton haladéktalanul visszaigazolni. Amennyiben e
visszaigazolás az igĂ©nybevevĹ‘ ajánlatának elkĂĽldĂ©sĂ©tĹ‘l számĂtott 48 Ăłrán belĂĽl
nem érkezik meg az igénybevevőhöz, az igénybevevő ajánlati kötöttsége megszűnik.
(3) Az ajánlat és annak visszaigazolása akkor tekintendő a másik szerződő félhez
megérkezettnek, amikor az számára hozzáférhetővé válik.
(4) A szolgáltató és a fogyasztónak nem minősülő igénybevevő közötti
szerződéskötés során a felek eltérhetnek az (1)-(2) bekezdés rendelkezéseitől,
ha erről megállapodtak.
(5) Az (1)-(2) bekezdések rendelkezéseit, valamint az 5.§ (1) és (2) bekezdéseit
nem kell alkalmazni a kizárólag elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű
kommunikáciĂłs eszközzel tett cĂmzett nyilatkozatok Ăştján lĂ©trejött szerzĹ‘dĂ©sek
esetén.
A szolgáltató felelőssége
7. §
(1) A szolgáltató a polgári jog általános szabályai szerint felel az információs
társadalommal összefĂĽggĹ‘ szolgáltatás során továbbĂtott, tárolt vagy
hozzáférhetővé tett, jogszabályba ütköző tartalmú információval okozott
jogsérelemért illetve kárért.
(2) Nem felel a szolgáltató az (1) bekezdés szerinti jogsérelemért illetve
kárért, amennyiben eleget tesz a 8-11. §-okban meghatározott feltételeknek, és a
13. § (1) bekezdése szerinti jogsértés esetében a 9-11. § szerinti szolgáltató
lefolytatja a 13. § szerinti eljárást, valamint úgy jár el, ahogy az az adott
helyzetben általában elvárható.
(3) A szolgáltatónak a (2) bekezdés alapján történő mentesülése nem zárja ki
azt, hogy a jogszabályba ütköző tartalmú információval jogaiban megsértett
jogosult a jogsértésből fakadó igényei közül a jogsértés megelőzésével, illetve
abbahagyásával kapcsolatos követeléseit a szolgáltatóval szemben is
Ă©rvĂ©nyesĂtse. E perben a szolgáltatĂł a pernyertes jogosult perrel kapcsolatos
költségeinek megfizetésére nem kötelezhető.
(4) A szolgáltató 8-11. §-okban meghatározott szolgáltatás tekintetében nem
köteles elĹ‘zetesen Ă©s rendszeresen ellenĹ‘rizni az általa csak továbbĂtott,
tárolt, hozzáférhetővé tett információ tartalmát, továbbá nem köteles olyan
tényeket vagy körülményeket keresni, melyek jogellenes tevékenység folytatására
utalnak.
(5) A szolgáltató polgári jogi felelősségének 8-11. § szerinti korlátozása nem
érinti az egyéb jogszabályban meghatározott jogkövetkezmények alkalmazását.
8. §
(1) Az olyan információs társadalommal összefüggő szolgáltatás esetén, amely
abbĂłl áll, hogy a szolgáltatĂł az igĂ©nybevevĹ‘ által biztosĂtott informáciĂłt
távközlĹ‘ hálĂłzaton továbbĂtja vagy a távközlĹ‘ hálĂłzathoz hozzáfĂ©rĂ©st biztosĂt
(egyszerű adatátvitel), a szolgáltatĂł akkor nem felel a továbbĂtott informáciĂł
tartalmával okozott kárért, ha:
a. nem a szolgáltatĂł kezdemĂ©nyezi az informáciĂł továbbĂtását; b. nem a
szolgáltatĂł választja meg a továbbĂtás cĂmzettjĂ©t; Ă©s c. nem a szolgáltatĂł
választja ki, illetőleg nem változtatja meg azt az információt, amely
továbbĂtásra kerĂĽl.
(2) Az informáciĂłtovábbĂtás Ă©s a hozzáfĂ©rĂ©s (1)bekezdĂ©s szerinti lehetĹ‘vĂ© tĂ©tele
magában foglalja a továbbĂtott informáciĂł közbensĹ‘ Ă©s átmeneti jellegű
automatikus tárolását is, amennyiben ez kizárĂłlag az informáciĂłtovábbĂtás
lebonyolĂtására szolgál Ă©s az informáciĂłt nem tárolják hosszabb ideig, mint az a
továbbĂtáshoz szĂĽksĂ©ges.
9. §
Az olyan információs társadalommal összefüggő szolgáltatás esetén, amely abból
áll, hogy a szolgáltatĂł az igĂ©nybevevĹ‘ által biztosĂtott informáciĂłt távközlĹ‘
hálĂłzaton továbbĂtja Ă©s az alapvetĹ‘en a más igĂ©nybevevĹ‘k kezdemĂ©nyezĂ©sĂ©re
törtĂ©nĹ‘ informáciĂłtovábbĂtás hatĂ©konyabbá tĂ©telĂ©t szolgálja, a szolgáltatĂł akkor
nem felel az információ közbenső és átmeneti jellegű automatikus tárolásával
okozott kárért, ha:
a. a szolgáltató nem változtatja meg az információt; b. a tárolt információhoz
való hozzáférés megfelel az információ hozzáférésével kapcsolatban támasztott
feltĂ©teleknek; c. a közbensĹ‘ tárolĂłban az informáciĂł frissĂtĂ©se megfelel a
szĂ©leskörűen elismert Ă©s alkalmazott informáciĂłfrissĂtĂ©si gyakorlatnak; d. a
közbenső tárolás nem zavarja meg az információ felhasználásával kapcsolatos
adatok kinyerésére szolgáló, széleskörűen elismert és alkalmazott technológia
jogszerű használatát; Ă©s e. a szolgáltatĂł haladĂ©ktalanul eltávolĂtja az általa
tárolt informáciĂłt vagy nem biztosĂtja az ahhoz valĂł hozzáfĂ©rĂ©st, amint tudomást
szerzett arról, hogy az információt az adatátvitel eredeti kiindulási pontján a
hálĂłzatrĂłl eltávolĂtották vagy az ahhoz valĂł hozzáfĂ©rĂ©s biztosĂtását
megszĂĽntettĂ©k, illetve, hogy a bĂrĂłság vagy más hatĂłság az eltávolĂtást vagy a
hozzáférés megtiltását elrendelte.
10. §
Az olyan információs társadalommal összefüggő szolgáltatás esetén, amely abból
áll, hogy a szolgáltatĂł az igĂ©nybevevĹ‘ által biztosĂtott informáciĂłt tárolja, a
szolgáltatĂł akkor nem felel az igĂ©nybevevĹ‘ által biztosĂtott informáciĂł
tartalmával okozott kárért, ha:
a. nincs tudomása bármely, az információval kapcsolatos jogellenes magatartásról
vagy arról, hogy az információ bárkinek a jogát, vagy jogos érdekét sérti; b.
nincs tudomása olyan tĂ©nyrĹ‘l vagy körĂĽlmĂ©nyrĹ‘l, amely valĂłszĂnűsĂtenĂ©, hogy az
információval kapcsolatos magatartás jogellenes vagy arról, hogy az információ
bárkinek a jogát, vagy jogos érdekét sérti; c. amint az a) és b) pontban
foglaltakról tudomást szerzett, haladéktalanul intézkedik az információ
eltávolĂtásárĂłl vagy a hozzáfĂ©rĂ©st nem biztosĂtja.
11. §
Az olyan információs társadalommal összefüggő szolgáltatás esetén, amely abból
áll, hogy a szolgáltatĂł informáciĂłk megtalálását elĹ‘segĂtĹ‘ segĂ©deszközöket
biztosĂt az igĂ©nybevevĹ‘ számára, a szolgáltatĂł akkor nem felel az informáciĂł
ilyen módon történő hozzáférhetővé tételével okozott kárért, ha:
a) nincs tudomása bármely, az információval kapcsolatos jogellenes magatartásról
vagy arról, hogy az információ bárkinek a jogát, vagy jogos érdekét sérti; b)
nincs tudomása olyan tĂ©nyrĹ‘l vagy körĂĽlmĂ©nyrĹ‘l, amely valĂłszĂnűsĂtenĂ©, hogy az
információval kapcsolatos magatartás jogellenes vagy arról, hogy az információ
bárkinek a jogát, vagy jogos érdekét sérti; c) amint az a) és b) pontban
foglaltakról tudomást szerzett, haladéktalanul intézkedik az elérési információ
eltávolĂtásárĂłl vagy a hozzáfĂ©rĂ©s megtiltásárĂłl.
12. §
A 10-11. §-ok rendelkezései alapján a szolgáltató nem mentesül a felelősség
alĂłl, ha az igĂ©nybevevĹ‘ a szolgáltatĂł megbĂzásábĂłl vagy utasĂtásai alapján
cselekszik.
ÉrtesĂtĂ©s a jogsĂ©rtĹ‘ informáciĂłs társadalommal összefĂĽggĹ‘ szolgáltatásrĂłl
>br> 13. §
(1) Az a jogosult, akinek a szerzői jogi törvény által védett szerzői művén,
előadásán, hangfelvételén, műsorán, audiovizuális művén, adatbázisán fennálló
jogát a szolgáltató által hozzáférhetővé tett információ sérti (a továbbiakban:
jogosult), teljes bizonyĂtĂł erejű magánokiratba vagy közokiratba foglalt
Ă©rtesĂtĂ©sĂ©vel felhĂvhatja a 9-11. §-okban meghatározott szolgáltatĂłt a jogát
sĂ©rtĹ‘ tartalmĂş informáciĂł eltávolĂtására.
(2) Az Ă©rtesĂtĂ©snek tartalmaznia kell: a. a sĂ©relem tárgyát Ă©s a jogsĂ©rtĂ©st
valĂłszĂnűsĂtĹ‘ tĂ©nyek megjelölĂ©sĂ©t; b. a jogsĂ©rtĹ‘ tartalmĂş informáciĂł
azonosĂtásához szĂĽksĂ©ges adatokat; c. a jogosult nevĂ©t, lakcĂmĂ©t, illetve
szĂ©khelyĂ©t, telefonszámát, valamint elektronikus levelezĂ©si cĂmĂ©t.
(3) Amennyiben a jogosult meghatalmazottja útján jár el, az (1)-(2) bekezdés
szerinti Ă©rtesĂtĂ©shez az Ă©rtesĂtĂ©si-eltávolĂtási eljárásban valĂł kĂ©pviselet
ellátására feljogosĂtĂł teljes bizonyĂtĂł erejű magánokiratba vagy közokiratba
foglalt meghatalmazást is csatolni kell.
(4) Az (1)-(2) bekezdĂ©s szerinti Ă©rtesĂtĂ©s átvĂ©telĂ©tĹ‘l számĂtott 12 Ăłrán belĂĽl a
szolgáltatĂł - a jogosult jogát sĂ©rtĹ‘ informáciĂłt biztosĂtĂł igĂ©nybevevĹ‘ (a
továbbiakban: Ă©rintett igĂ©nybevevĹ‘) 3 munkanapon belĂĽl törtĂ©nĹ‘ Ărásbeli
tájĂ©koztatása mellett - köteles intĂ©zkedni az Ă©rtesĂtĂ©sben megjelölt
informáciĂłhoz valĂł hozzáfĂ©rĂ©s nem biztosĂtása vagy az informáciĂł eltávolĂtása
iránt, Ă©s feltĂĽntetni, hogy az eltávolĂtás milyen jogosult jogsĂ©rtĂ©st állĂtĂł
Ă©rtesĂtĂ©se alapján törtĂ©nt.
(5) Köteles megtagadni a szolgáltatĂł az (1)-(2) bekezdĂ©s szerinti Ă©rtesĂtĂ©s
alapján az informáciĂłhoz valĂł hozzáfĂ©rĂ©s nem biztosĂtását vagy az informáciĂł
eltávolĂtását, ha ugyanazon informáciĂł vonatkozásában ugyanazon jogosult, vagy a
jogosult (3) bekezdĂ©s szerinti meghatalmazottja Ă©rtesĂtĂ©se alapján már eljárt a
(4) bekezdĂ©s szerint, kivĂ©ve, ha az eltávolĂtást vagy a hozzáfĂ©rĂ©s megtiltását
bĂrĂłság vagy hatĂłság rendelte el.
(6) Az érintett igénybevevő a (4) bekezdésben meghatározott tájékoztatás
átvĂ©telĂ©tĹ‘l számĂtott 8 napon belĂĽl teljes bizonyĂtĂł erejű magánokiratban vagy
közokiratban a szolgáltatónál kifogással élhet az érintett információ
eltávolĂtásával szemben. A kifogásnak tartalmaznia kell: a. az eltávolĂtott,
illetĹ‘leg hozzáfĂ©rhetetlennĂ© tett informáciĂł azonosĂtását, ideĂ©rtve azt a
hálĂłzati cĂmet, ahol az korábban hozzáfĂ©rhetĹ‘ volt, továbbá az Ă©rintett
igĂ©nybevevĹ‘t azonosĂtĂł, a törvĂ©ny 4.§ (1) bekezdĂ©s a) - e) Ă©s g) pontjaiban
meghatározott adatokat; b. indokolt nyilatkozatot arról, hogy az igénybevevő
által biztosĂtott informáciĂł nem sĂ©rti a jogosult (2) bekezdĂ©s szerinti
Ă©rtesĂtĂ©sĂ©ben megjelölt jogát.
(7) A (6) bekezdés szerinti kifogás átvételekor a szolgáltató haladéktalanul
köteles az érintett információt újra hozzáférhetővé tenni, és erről a jogosultat
a kifogás megkĂĽldĂ©sĂ©vel Ă©rtesĂteni, kivĂ©ve, ha az eltávolĂtást vagy a hozzáfĂ©rĂ©s
megtiltását bĂrĂłság vagy hatĂłság rendelte el.
(8) Ha az érintett igénybevevő a jogsértést elismeri, vagy a (6) bekezdés
szerinti határidőben nem terjeszt elő kifogást, vagy az nem tartalmazza a (6)
bekezdĂ©sben elĹ‘Ărt adatokat, Ă©s nyilatkozatot, a szolgáltatĂł az informáciĂłhoz
valĂł hozzáfĂ©rĂ©s nem biztosĂtásának, illetve az informáciĂł eltávolĂtásának
hatályát köteles fenntartani.
(9) Ha a jogosult a (7) bekezdĂ©s szerinti Ă©rtesĂtĂ©s átvĂ©telĂ©tĹ‘l számĂtott 10
munkanapon belĂĽl az Ă©rtesĂtĂ©s szerinti jogsĂ©rtĂ©ssel kapcsolatos igĂ©nyĂ©t
abbahagyás és eltiltás iránti ideiglenes intézkedés iránti kérelmet is
tartalmazó kereset, vagy fizetési meghagyás iránti kérelem benyújtása útján
Ă©rvĂ©nyesĂti, vagy bĂĽntetĹ‘ feljelentĂ©st tesz Ă©s az eljárás megkezdĂ©sĂ©t
kezdemĂ©nyezĹ‘ beadványának másolatát annak benyĂşjtásátĂłl számĂtott 3 munkanapon
belül megküldi a szolgáltatónak, a szolgáltató a beadvány másolatának
átvĂ©telĂ©tĹ‘l számĂtott 12 Ăłrán belĂĽl a (4) bekezdĂ©sben foglaltak megfelelĹ‘
alkalmazásával a (2) bekezdĂ©s szerinti Ă©rtesĂtĂ©sben megjelölt informáciĂłhoz valĂł
hozzáfĂ©rĂ©st ismĂ©telten nem biztosĂtja, illetve az informáciĂłt ismĂ©telten
eltávolĂtja. A szolgáltatĂł intĂ©zkedĂ©sĂ©rĹ‘l a jogosult beadványa másolatának
megkĂĽldĂ©sĂ©vel az Ă©rintett igĂ©nybevevĹ‘t az intĂ©zkedĂ©s megtĂ©telĂ©tĹ‘l számĂtott 3
munkanapon belĂĽl Ă©rtesĂti.
(10) A jogosult köteles a (9) bekezdés szerinti eljárásban hozott jogerős érdemi
határozatokról - ideértve az ideiglenes intézkedés elrendelését, vagy a kérelem
elutasĂtását is - a szolgáltatĂłt haladĂ©ktalanul Ă©rtesĂteni. Ha az Ă©rdemi
határozat az érintett igénybevevő javára rendelkezik, a szolgáltató
haladéktalanul köteles az érintett információt ismételten hozzáférhetővé tenni,
egyébként a (8) bekezdés szerinti szolgáltatói intézkedés hatálya fennmarad.
(11) A jogosult és a szolgáltató szerződést köthet az (1)-(10) bekezdésekben
meghatározott eljárás alkalmazásáról. A szerződésben a felek a törvénytől nem
térhetnek el, de a törvényben nem rendezett kérdésekben megállapodhatnak. A
felek szerzĹ‘dĂ©sĂĽkben hatályos Ărásbeli közlĂ©snek tekinthetik a nekik, vagy
általuk harmadik szemĂ©lyhez cĂmzett Ărásbeli magánokirat hű másolatát, továbbá
az elektronikus Ăşton tett közlĂ©st is, ha annak megĂ©rkezĂ©sĂ©t a cĂmzett
elektronikus úton igazolja. Ebben az esetben a felek kötelesek az egymástól
származó elektronikus küldemények megérkezését visszaigazolni.
(12) A szolgáltatĂł nem felelĹ‘s az Ă©rintett informáciĂł eltávolĂtásának vagy az
ahhoz valĂł hozzáfĂ©rĂ©s nem biztosĂtásának eredmĂ©nyes vĂ©grehajtásáért, amennyiben
az eltávolĂtás vagy a hozzáfĂ©rĂ©s nem biztosĂtása során a (4) Ă©s (9) bekezdĂ©sben
meghatározottaknak megfelelően és jóhiszeműen járt el.
Az információs társadalommal összefüggő szolgáltatás felhasználásával küldött
reklámokra vonatkozó különös szabályok
14. §
(1) Az információs társadalommal összefüggő szolgáltatás felhasználásával
kĂĽldött reklámnak világosan Ă©s egyĂ©rtelműen azonosĂthatĂłnak kell lennie, amint
az hozzáférhetővé válik az igénybevevő számára. Kizárólag az igénybevevő
egyértelmű, előzetes hozzájárulásával küldhető elektronikus úton, levelezés
során reklám.
(2) Az információs társadalommal összefüggő szolgáltatás felhasználásával
kĂĽldött reklámhoz kapcsolĂłdĂłan tájĂ©koztatni kell a cĂmzettet arrĂłl az
elektronikus levelezĂ©si cĂmrĹ‘l Ă©s egyĂ©b elĂ©rhetĹ‘sĂ©grĹ‘l, ahol a reklámok
információs társadalommal összefüggő szolgáltatás felhasználásával történő
küldésének megtiltása iránti igényét bejelentheti.
(3) A reklámozó, a reklámszolgáltató és a reklám közzétevője köteles
nyilvántartást vezetni azokrĂłl, akik rĂ©szĂĽkre Ărásban bejelentettĂ©k, hogy
kĂvánnak informáciĂłs társadalommal összefĂĽggĹ‘ szolgáltatás felhasználásával
reklámot kapni. A nyilvántartás harmadik fél számára kizárólag az igénybevevő
előzetes hozzájárulásával adható át.
(4) A reklámozó, a reklámszolgáltató és a reklám közzétevője nem küldhet
információs társadalommal összefüggő szolgáltatás felhasználásával reklámot
azoknak, akik a (3) bekezdésben meghatározott nyilvántartásban nem szerepelnek.
A küldés tilalma a reklámozó, a reklámszolgáltató illetve a reklám közzétevője
által küldendő összes reklámra vonatkozik.
Az információs társadalommal összefüggő szolgáltatásokra vonatkozó különös
fogyasztóvédelmi szabályok
15. §
(1) Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatást is nyújtó közüzemi, pénzügyi és
nyugdĂjpĂ©nztári, valamint a biztosĂtási tevĂ©kenysĂ©get folytatĂł gazdálkodĂł
szervezetek a fogyasztói bejelentések intézésére, panaszok kivizsgálására és
orvoslására, valamint a fogyasztók tájékoztatására kötelesek az ügyfelek részére
elektronikus úton is ügyfélszolgálatot működtetni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti szervezetek - amennyiben szolgáltatásaikat az
igénybevevők számára kizárólag elektronikus úton nyújtják - továbbá a kizárólag
információs társadalommal összefüggő szolgáltatási tevékenységet végző
szervezetek jogosultak az ügyfélszolgálatot kizárólag elektronikus úton
biztosĂtani. A fenti szervezetek ĂĽzemzavar esetĂ©n kötelesek telefonos
ügyfélszolgálatot működtetni.
(3) A (2) bekezdĂ©s szerint biztosĂtott ĂĽgyfĂ©lszolgálat a panasz elutasĂtását
köteles indokolással ellátva Ărásba foglalni Ă©s annak egy pĂ©ldányát az ĂĽgyfĂ©lnek
elektronikus úton haladéktalanul megküldeni.
Vegyes és záró rendelkezések
16. §
(1) E törvény - a (3) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő 30.
napon lép hatályba.
(2) E törvényt kell alkalmazni a hatályba lépését követően nyújtott információs
társadalommal összefüggő szolgáltatásokra azzal, hogy a szolgáltatók e törvény
hatályba lĂ©pĂ©sĂ©t követĹ‘ 90 napon belĂĽl kötelesek biztosĂtani, hogy informáciĂłs
társadalommal összefĂĽggĹ‘ szolgáltatásaik megfeleljenek e törvĂ©ny elĹ‘Ărásainak.
(3) E törvény 1. §-ának (2) bekezdése az Európai Unióhoz történő csatlakozásról
szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napján lép
hatályba.
(4) Ha törvény iratnak vagy okiratnak a megőrzését, illetve eredeti példány
megĹ‘rzĂ©sĂ©t Ărja elĹ‘, a megĹ‘rzĂ©si kötelezettsĂ©g a digitális archiválásrĂłl szĂłlĂł
külön jogszabályban meghatározott feltételek fennállása esetén elektronikus úton
is teljesĂthetĹ‘.
(5) A HĂrközlĂ©si FelĂĽgyelet jogosult ellenĹ‘rizni, hogy a szolgáltatĂł
tevékenysége megfelel-e az e törvényben foglalt rendelkezéseknek.
(6) A HĂrközlĂ©si FelĂĽgyelet bĂrságot szabhat ki azzal a szolgáltatĂłval szemben,
aki az e törvĂ©nyben foglalt kötelezettsĂ©geinek nem tesz eleget. A bĂrság összege
500.000 forintig terjedhet.
(7) Ahol e törvény hatálybalépését megelőzően hatályba lépett törvény,
törvényerejű rendelet vagy ezekkel kihirdetett nemzetközi egyezmény Közlekedési,
HĂrközlĂ©si Ă©s VĂzĂĽgyi MinisztĂ©riumot, illetĹ‘leg közlekedĂ©si, hĂrközlĂ©si Ă©s
vĂzĂĽgyi minisztert emlĂt, ott a hĂrközlĂ©si feladatok (frekvenciagazdálkodás,
távközlés, postaügy, informatika) tekintetében a Miniszterelnöki Hivatalt,
illetőleg a Miniszterelnöki Hivatalt vezető minisztert, az egyéb feladatok
tekintetĂ©ben a KözlekedĂ©si Ă©s VĂzĂĽgyi MinisztĂ©riumot, illetĹ‘leg a közlekedĂ©si Ă©s
vĂzĂĽgyi minisztert kell Ă©rteni.
17. §
Felhatalmazást kap a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter, hogy az érintett
miniszterekkel egyetértésben rendeletben szabályozza a) az informatikai
biztonság követelményeit, b) az információs társadalommal összefüggő
szolgáltatásokkal kapcsolatos elektronikus iratkezelés és a digitális archiválás
szabályait, c) az információs társadalommal összefüggő szolgáltatás alapját
képező tevékenység elektronikus úton való végzése miatt szükséges egyéb
elĹ‘Ărásokat.
18. §
Ez a törvény a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai
között társulás lĂ©tesĂtĂ©sĂ©rĹ‘l szĂłlĂł, BrĂĽsszelben, 1991. december 16-án aláĂrt
Európai Megállapodás tárgykörében, a Megállapodást kihirdető 1994. évi I.
törvény 3.§-ával összhangban összeegyeztethető szabályozást tartalmaz az
információs társadalommal összefüggő szolgáltatások, különösen az elektronikus
kereskedelem egyes jogi kérdéseiről szóló 2000/31/EK európai parlamenti és
tanácsi irányelvvel, kivéve annak 2. cikke g) pontját, 3. cikke 2., 4. és 5.
bekezdését, 8. cikkét, 16. cikkét, 17. cikke 2-3. bekezdését és 19. cikkét.
|

|